X
تبلیغات
آموزش ریاضی

آموزش ریاضی

وبلاگ گروهی دانش آموختگان کارشناسی ارشد آموزش ریاضی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران

رشد آموزش ریاضی شماره‌ 109. پاییز 91





عنواننویسنده
ملاقات با استادابوالفضل رفیع‌پور
عاشق ریاضیاعظم کریمیان‌زاده
نام ماندگارعلی روزدار
شهریاری در سه پردهحسن ملکی
فراتر از چارچوب درسشیوا زمانی
دیدگاه: تازگی ربطی ندارد با زمانمریم گویا
به لطافت «خدا نگهدار» نامه‌هامرتضی ایوبیان
گزارش تصویری همایش یادمان استاد شهریاری ـ سنندج...
یادنامه شهریاریمحمد محسنی مقدم
گزارش و خبر: روز ریاضیات در کرمانبهناز نیک‌ورز
دل‌نوشته: تواضع استاد در ملاقات با دو تازه کارحسین غفاری
دل‌نوشته: یاد استادحمیدرضا امیری
دل‌نوشته: غوغای «اشاره‌های» شهریارینرگس مرتاضی مهربانی
دل‌نوشته: زل زده به ذره‌بینآذر کرمیان
گزارش و خبر: همشهریمان، شهریار ریاضیاتمحمدرضا فدائی
دل‌نوشته: دو خاطرهسیدحسن علم‌الهدایی
دل‌نوشته: خاطرات نوجوانی / در نگاهش ... / از میان شن‌های...علیرضا مختار / محمد جلوداری / احمد زرگر
معرفی کتاب: خلاقیت ریاضیسهیلا غلام آزاد
دل‌نوشته: جاری شدن ... / آزاد از .../ ور علم بدی ...رسول رمضانیان / محمد باقری / مونا نبیعی
روایت معلمان: شهریار اندیشه ریاضیمانی رضائی
دل‌نوشته: سخنگوی علماحمد مسجدجامعی
دل‌نوشته: زندگی آدم‌هاسپیده چمن‌آرا
ضرورت تجلیل از پیشکسوتانمیرزا جلیلی
دل‌نوشته: به معلمان خود ظلم نکنیمبیژن احمدی
ریاضیات نخبه‌گرا و شهریاریبیژن ظهوری زنگنه



دل‌نوشته: احساس دانش‌آموزانمهرداد شهشهانی
نقش استاد شهریاری در مردمی‌کردن ریاضیزهرا گویا
دل‌نوشته: هرگز نمیرد آن‌که دلش زنده شد به عشقشریفه رضاقلی
دل‌نوشته: فرهیخته ... / توسعه فرهنگ ...مهدی بهزاد / رحیم زارع
به یاد استاد پرویز شهریاریعلی رجالی
دل‌نوشته: تحقق یک آرزواسمعیل بابلیان
دل‌نوشته: همه ریاضی‌کاران مدیون شهریاری هستندامیدعلی شهنی
صنعت و هنر تدریس ریاضیاتشهریار شهریاری
دل‌نوشته: خانواده مجلات رشد و پدر ریاضی کشورمحمد ناصری
چهره ماندگار ریاضیدکتر محمدیان
سخن سردبیر: شهریارِ شهریاران پر کشیدزهرا گویا


+ نوشته شده در  یکشنبه 30 مهر1391ساعت 22  توسط فاطمه حسنلو  | 

رشد آموزش ریاضی شماره‌ی ۱۰۸. تابستان ۹۱


 

 

برای دریافت این مجله به لینک زیر مراجعه نمائید

 

 

 

منبع:http://www.roshdmag.ir

+ نوشته شده در  دوشنبه 12 تیر1391ساعت 0  توسط فاطمه حسنلو  | 

رشد آموزش ریاضی شماره‌ی 107. بهار 91

رشد آموزش ریاضی شماره‌ی 107. بهار 91

شأنیت معلم متواضع و مقدس چگونه حفظ می‌شود؟
زهرا گویا
نقش ریاضیات (بررسی نقش ریاضیات در آزمون‌های کتبی سراسری)
مانی رضائی
پیوستگی از شهود تا دقت
یوسف آذرنگ
باورها، سنگ زیربنای تدریس
محمدرضا فدایی، فاطمه احمدپور مبارکه
بررسی دانش ریاضی معلمان ریاضی
فاطمه علی‌پورندوشن، اسمعیل بابلیان، محمد نشان
آیا فیثاغورسیان راه بهتری برای تعریف عدد حقیقی نداشتند؟
مهدی رجبعلی‌پور
نادیده گرفتن عقل سلیم در حل مسایل دنیای واقعی
اعظم کریمیان‌زاده، ابوالفضل رفیع‌پور گتابی
سقفی افراشته برای دوستداران ریاضیات (گزارش افتتاحیه خانه ریاضیات تهران)
محمد دشتی
المپیادها فردگرایی را ترویج کرده‌اند (گفت‌وگو با دکتر رجالی)
محمد دشتی
ریاضیات چالش‌آور (بررسی خانه‌های ریاضیات در ایران)
علی رجالی
چکیده پایان‌نامه کارشناسی ارشد آموزش ریاضیات
معرفی کتاب: افسانه پادشاه و ریاضی‌دان
مهدی رجبعلی‌پور
معرفی ریاضی‌دانان ایرانی ـ اسلامی: حکیم عمر خیام
نامه‌های رسیده

+ نوشته شده در  دوشنبه 12 تیر1391ساعت 0  توسط فاطمه حسنلو  | 

چهره ماندگار ریاضیات درگذشت


پرویز شهریاری چهره ماندگار ریاضی سال 1384 امروز براثر سکته قلبی چشم از جهان فرو بست.


به گزارش خبرنگار مهر،‌ پرویز شهریاری بامداد امروزجمعه ، 22 اردیبهشت‌ماه در بیمارستان‌ جم تهران بر اثر سکته قلبی چشم از جهان فروبست.
وی چهره‌ ماندگار ریاضی ایران و تاکنون بیش از 200 جلد کتاب در زمینه‌ ریاضیات، نگاشته و برگردان کرده ‌بود.  
 
دکتر شهریاری استاد ریاضیات و سردبیر مجله‌های "وهومن" و "چیستا" و "ریاضی و مردم" بود که  پس از 86 سال زندگی پربار علمی و فرهنگی درگذشت.
 
وی در سال 1345 نشان درجه یک علمی و در سال 1384 به عنوان چهره‌ ماندگار در رشته ریاضیات انتخاب و معرفی شد.
 
پرویز شهریاری بارها توسط دانشگاه های خارجی دعوت به کار شد ولی ترجیح داد در داخل کشور بماند و به هموطنان خود خدمت کند.
 
پیکر این استاد زرتشتی، امروز (22 اریبهشت) ساعت 16 در آرامگاه زرتشتیان تهران در قصر فیروزه آرام می گیرد.
 
به گزارش خبرنگار مهر، پرویز شهریاری، ریاضیدان و چهره‌ ماندگار ریاضی ایران، در سال 1305 خورشیدی در کرمان زاده شد، وی تا سال سوم دبیرستان را در دبیرستان ایرانشهر در شهر کرمان گذراند و وارد دانشسرای مقدماتی کرمان شد. در خرداد ۱۳۲۳ فارغ‌التحصیل شد و برای ادامه تحصیل به تهران آمد. در تهران در سال 1332 در رشته ریاضی از دانشکده علوم دانشگاه تهران و دانش‌سرای عالی (دانشگاه تربیت معلم تهران کنونی) فارغ‌التحصیل شد.
 
وی یک سال در شیراز معلم بود و در 1333به تهران آمد. آن روزها در دبیرستان اندیشه و دبیرستان‌های مربوط به گروه فرهنگی خوارزمی درس می‌داد و در دانشکده فنی دانشگاه تهران، در کلاس‌های روزانه و شبانه دانشگاه تربیت معلم و در اراک در مدرسه عالی علوم اراک هم مشغول تدریس بود.
 
از این استاد بزرگ بیش از صد عنوان کتاب درسی ریاضیات، از جمله دوره‌ کتاب‌های درسی ریاضی سه سال اول دبیرستان نظام قدیم، دوره‌ کامل ریاضیات دبیرستانی و کتاب‌های مسایل مربوط به آن و جبر سال سوم رشته‌ ریاضی فیزیک و سه جلد کتاب آنالیز ریاضی، بیش از 97 کتاب کمک درسی به صورت ترجمه و تالیف، حدود 20 کتاب در زمینه‌های مختلف تاریخ، فلسفه، کاربرد و آموزش ریاضیات و 9 جلد کتاب سرگرمی در ریاضیات به دانش‌آموزان و دانش‌پژوهان ریاضی کشور ارایه شده است.
 
استاد شهریاری علاوه بر این آثار، کتاب های دیگری در زمینه‌های مختلف تالیف یا ترجمه کرده‌ که در این ارتباط می‌توان به کتاب‌های «دانشمندان و هنرمندان»، «خانه‌ اهریمن»، «دانش و شبه دانش»، «دو درس کوتاه درباره‌ دیرین‌شناسی»، «قطاری که در بعد چهارم گم شد» و «نظریه‌ نسبیت در مساله‌ها و تمرین‌ها» اشاره کرد.


روحش شاد.

+ نوشته شده در  جمعه 29 اردیبهشت1391ساعت 23  توسط فاطمه حسنلو  | 

رشد آموزش ریاضی شماره 106 منتشر شد...

در این شماره می خوانید...


سرمقاله: یک مسئله و دو راه حل (ارتقای حرفه‌ای معلمان ریاضی)
دکتر زهرا گویا
باورها در آموزش ریاضی (آیا آن‌ها را باور داریم)
عبداله حسام
منشأ خطاهای دانش‌آموزان (زمانی که دانش‌آموزان در خطای ریاضی درست عمل کرده‌اند)
ترجمه سپیده چمن‌آرا
موجودی به نام صفر (از دنیای باستان تا امروز)
احمد سعیدی
نرم‌افزارهای ریاضی تا چه اندازه قابل اعتماد‌اند؟
بهروز خاوری
چکیده گسترده رساله دکتری ریاضی با گرایش آموزش ریاضی
مانی رضائی
منفی یا مثبت؟ مسئله این است!
محمدجواد نظری
مفهوم تابع پله‌ای (استفاده از مثال‌های مثبت و منفی در آموزش)
رباب افشاری
تعاریف در کتاب‌های ریاضی دوره متوسطه
قاسم حسین قنبری
حسابان با روش فعّال (نقد و بررسی حسابان تازه تألیف چاپ 1389)
اسفند ملیح ملکی
ارزیابی کارآمدی ریاضی
لیلا قدک‌ساز خسروشاهی، نرگس مرتاضی مهربانی
مروری بر فعالیت‌های خانه ریاضیات کرمان
اعظم کریمیان‌زاده
گزارش سی‌وپنجمین کنفرانس روان‌شناسی آموزش ریاضی (10 تا 15 جولای 2011)
ابوالفضل رفیع پورگتابی
خبری از دنیای ریاضی
مریم رفیع

برای دانلود پی دی اف این مجله روی آیکن زیر کلیک کنید

منبع:رشد

+ نوشته شده در  شنبه 10 دی1390ساعت 14  توسط فاطمه حسنلو  | 

فراخوان دوازدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برای دیدن عکس در سایز بزرگ اینجا کلیک کنید.

با تشکر از وبلاگ کارا

 

 

برای دستیابی به اطلاعیه های آتی در زمینه کنفرانس به آدرس

http://www.imec12semnan.ir/

مراجعه کنید.

+ نوشته شده در  پنجشنبه 10 آذر1390ساعت 10  توسط فاطمه حسنلو  | 

شماره 105 رشد آموزش ریاضی ویژه پاییز 90 منتشر شد

در این شماره می خوانید:

سخن سردبیر: هزینه‌های کمّی کردن کیفیت تدریس معلمان را جدی بگیریم!
زهرا گویا
نخستین گام علم شناختی ریاضیات
مانی رضایی
ارزیابی ریاضی 
 سهیلا غلام آزاد
آموزش‌ انتقادی ریاضیات در عمل
زهرا حاجی آخوندی
عمل ریاضی، بخش مهمی از فرهنگ است
مهدی ربیعی، محمدرضا شهبازی
ریاضیات، زیباتر و جذاب‌تر خواهد بود، اگر...
یوسف احمدی
تجربه‌های شصت‌ سال خدمت آموزشی
میرزا جلیلی
چکیده پایان‌نامه کارشناسی ارشد آموزش ریاضی
برنامه «هیچ‌ کودکی، عقب نماند»
نرگس مرتاضی مهربانی
چگونه ریاضی بخوانیم؟
قربانعلی نصیری، رضا منصوری
مینیمم مقاله
علی‌اکبر جاویدمهر
کنفرانس بین‌المللی به افتخار میشل آرتیگ

 

برای دانلود روی آیکون زیر کلیک کنید

منبع: رشد

+ نوشته شده در  پنجشنبه 14 مهر1390ساعت 22  توسط فاطمه حسنلو  | 

نخستین کنفرانس رشد ریاضی،آموزش و نو آوری ها

اطلاعات تکمیلی را در سایت زیر ببینید

مرکز تربیت معلم علامه امینی تبریز

با تشکر از وبلاگ مباحثی در ریاضیات دبیرستانی آقای علیزاده

+ نوشته شده در  سه شنبه 4 مرداد1390ساعت 12  توسط فاطمه حسنلو  | 

دانلود دفاعیه خانم راضیه رمضانی

موضوع پایان نامه:

 بررسی تأثیر بازی در میزان یادگیری درس ریاضی دوره ی ابتدایی

 در مدرسه دخترانه ی  کوثر شهر قم

استاد راهنما: دکتر جعفر پویا  منش

استاد مشاور: دکتر احمد شاهورانی

 

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

دانلود

+ نوشته شده در  پنجشنبه 23 تیر1390ساعت 16  توسط فاطمه حسنلو  | 

یادی از نشست تخصصی آموزش ریاضی

اولین نشست تخصصی آموزش ریاضی در ۲۵  آذر ماه  ۸۸  در دانشکده ریاضی دانشگاه شهید بهشتی با حضور جمعی از اساتید این رشته و دانشجویان و علاقمندان آموزش ریاضی برگزار شد.

پس از مراسم افتتاحیه خانم دکتر زهرا گویا سخنرانی با عنوان " سیر تاریخی آموزش ریاضی در جهان " ارائه نمودند.

در ادامه مقاله ای توسط خانم نجمه فرساد که از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد آموزش ریاضی می باشند تحت عنوان " بررسی اثر بخشی سبکهای یادگیری واگرا / همگرا بر حل مسائل ریاضی" ارائه شد.

سپس آقای یونس کریمی فردین پور مقاله اشان را با عنوان " مدیریت تحول در آموزش ریاضی " ارائه نمودند.

در ادامه آقای دکتر امیرحسین اصغری از اساتید آموزش ریاضی شهید بهشتی در خصوص " پدیدار نگاری تاریخی هم ارزی "سخنان ایراد کردند.

 و در خاتمه خانم منیره عباسی علی کمر مقاله ای را تحت عنوان " نحوه بررسی اثر بخشی دقت و اضطراب ریاضی دانش آموزان با سبکهای متفاوت شناختی بر عملکرد و حل مسئله ایشان در درس ریاضی " مطرح کردند.

این مراسم از ساعت ۱  تا ۶ بعد از ظهر ادامه داشت.

در پایان مراسم  اساتید و دانشجویان و فارغ التحصیلان و علاقمندان  آموزش ریاضی عکس یادگاری گرفتند.

در عکس زیر چهره های علمی ریاضی و آموزش ریاضی به چشم می خورند.

دکتر اسماعیل بابلیان- دکتر زهرا گویا - دکتر امیرحسین اصغری - دکتر احمد شاهورانی - دکتر مانی رضایی ـ دکتر ابوالفضل رفیع پور  از اساتید مذکور می باشند.

.........................................................................................................................................

پی نوشت۱: نویسندگان این وب به جز خانم مرادی در این عکس حضور دارند.

پی نوشت ۲: متاسفانه تا جایی که من خبر دارم برگزاری این نشستها ادامه نیافت.

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه 22 تیر1390ساعت 1  توسط فاطمه حسنلو  | 

دانلود پاورپوینت ارائه خانم فهیمه حدادی

 

موضوع پایان نامه:

نقش خود پنداره ریاضی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان 

 پایه اول متوسطه شهرستان همدان

استاد راهنما: دکتر جعفر پویا  منش

استاد مشاور: دکتر احمد شاهورانی

استاد داور: دکتر تهرانیان

 

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

دانلود

+ نوشته شده در  دوشنبه 13 تیر1390ساعت 0  توسط فاطمه حسنلو  | 

شماره 104 رشد آموزش ریاضی منتشر شد

 

برای دریافت این مجله روی آیکن زیر کلیک کنید.

در این شماره می خوانید:

سخن سردبیر: چگونه می‌توان میزان کیفیت را از قبل تعیین نمود؟!
زهرا گویا
مقاله: سیر تحول و شکل‌گیری برنامه‌های درسی ریاضی مدرسه‌ای در ایران
زهرا گویا
مقاله: چه موقع دانش‌آموزان چالش را انتخاب می‌کنند؟
ترجمه‌ی نرگس مرتاضی مهربانی
مقاله: آیا به استانداردهای ملی تجویزی نیاز داریم؟
ترجمه‌ی مانی رضایی
مقاله: نقش دست‌سازه‌ی ریاضی در تدریس مثلثات
لیلا مرادی توپقرا، مرتضی بیات
روایت معلمان: یک مسئله و چند راه‌حل
علی زمانی
مقاله: اصل هدیه‌ی عید
ترجمه‌ی زهرا گویا
مقاله: تقسیم و ترکیب مربع‌ها
مقاله: مروری بر حل مسئله ریاضی در دوره‌ی ابتدایی
نسترن طاهرزاده بروجنی، مهدی ربیعی
دیدگاه: چرا دانش‌آموزان از ابتدای ورود به دبیرستان انتخاب رشته نمی‌کنند؟
عزیزه احمدی
دیدگاه: یادگیری در تابستان
مریم گویا
چکیده پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد آموزش ریاضی
گزارش و خبر: دکتر یحیی تابش، برنده‌ی جایزه‌ی جهانی پال اردیش 2010
معرفی کتاب: (کتاب این شماره: مرگ و زندگی نظام مدرسهای بینظیر آمریکایی)
سهیلا غلام‌آزاد
گزارش و خبر: در یازدهمین کنگره‌ی بین‌المللی آموزش ریاضی: حساب ذهنی

منبع:http://www.roshdmag.ir

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد
پی نوشت: لازم به ذکر است که مقاله کارشناسی ارشد دوست عزیزم خانم لیلا مرادی توپقرا در این شماره به چاپ رسیده است.

+ نوشته شده در  یکشنبه 12 تیر1390ساعت 16  توسط فاطمه حسنلو  | 

برگزاری کارگاه یک روزه آموزش ریاضی در ششمین سمینار هندسه و توپولوژی ایران

به اطلاع دبیران محترم ریاضی و علاقمندان می رساند کمیته برگزارکننده ششمین سمینار هندسه و توپولوژی ایران در نظر دارد کارگاه آموزش ریاضی ویژه دبیران ریاضی را در تاریخ 28 شهریور ماه سال جاری با ارایه آقایان «دکتر مگردیچ تومانیان، دکتر ابراهیم پوررضا، دکتر قربانعلی حقیقت دوست و دکتر سهراب عظیم پور» برگزار نماید. لذا از عموم علاقمندان جهت شرکت در این کارگاه دعوت به عمل می آید.

 برای کسب اطلاعات بیشتر به  اینجا   مراجعه نمایید.

با سپاس از وبلاگ کارا (استادسپهری)

+ نوشته شده در  چهارشنبه 8 تیر1390ساعت 0  توسط فاطمه حسنلو  | 

گزارش کنگره بین المللی ریاضیدانان

گزارشی از کنگره بین المللی ریاضیدانان که در آگوست ۲۰۱۰

 در حیدر آباد هند برگزار شد را به قلم دکتر ابوالفضل رفیع پور

 در اینجا مطالعه کنید.

 

+ نوشته شده در  سه شنبه 31 خرداد1390ساعت 22  توسط فاطمه حسنلو  | 

دانلود پی دی اف دفاعیه خانم کبری ذوالقدر

خانم کبری ذوالقدر تابستان ۸۹ از رساله کارشناسی ارشد خود با عنوان " بررسی رابطه میان هوش های چندگانه دانش آموزان دبیرستانی با سطوح مهارت ریاضی متفاوت " به راهنمایی استاد دکتر صفری ثابت و مشاوره اساتید محترم آقایان دکتر رستمی و دکتر کوکبی نژاد، دفاع نمودند. 

از این دوست گرامی بابت در اختیار قرار دادن پی دی اف پاورپوینت ارائه اشان تشکر و قدردانی می کنیم و برایشان موفقیت روز افزون آرزومندیم.

 

دانلود

 

+ نوشته شده در  سه شنبه 24 خرداد1390ساعت 20  توسط فاطمه حسنلو  | 

پاور پوینت ارائه دفاع خانم فاطمه حسنلو

موضوع پایان نامه:

 

بررسی راهکارهای افزایش انگیزه در یادگیری ریاضی دانش آموزان دختر

پایه اول متوسطه منطقه شهر قدس "

استاد راهنما: دکتر جعفر پویا­منش

استاد مشاور: دکتر احمد شاهورانی

استاد داور: دکتر مهدی آژینی

زمان دفاع : یکشنبه 24 / بهمن / 89

 

 

دانلود پاورپوینت دفاعیه کارشناسی ارشد آموزش ریاضی فاطمه حسنلو

 

 

 

+ نوشته شده در  یکشنبه 15 خرداد1390ساعت 9  توسط فاطمه حسنلو  | 

موضوعات مطالعاتی در آموزش ریاضی ایران

مطلب زیر، خلاصه ای از مقاله خانم دکتر سهیلا غلام آزاد است که در شماره ۸۹ مجله رشد آموزش ریاضی (پاییز سال ۸۶) به چاپ رسیده است. این مطلب می تواند راهگشای خوبی برای دانشجویان کارشناسی ارشد آموزش ریاضی برای انتخاب موضوع پایان نامه اشان باشد.

.................................................

گسترش آموزش ریاضی به عنوان یک حوزه ی مطالعاتی و یک رشته تحصیلی دانشگاهی، بستر مناسبی برای تحقیقات گسترده در این زمینه را فراهم کرده است. آنچه در پیش رو دارید گردایه ای از برخی عناوین پژوهشی و موضوعات مطرح در آموزش ریاضی ایران حول چند محور اساسی است. امید است طرح این حوزه ها و عنوان ها، فتح بابی باشد در حوزه تحقیقات آموزش ریاضی.

روان شناسی:

۱- بررسی نقش / تأثیر دیدگاههای روان شناسی و علوم شناختی در تحقیقات آموزش ریاضی و برنامه ی درسی ریاضی

۲- بررسی چگونگی شکل گیری مفاهیم، ایده ها، باورها و راهبردهای ریاضی در ذهن دانش آموزان ابتدایی، راهنمایی و متوسطه

ماهیت ریاضی

۳- تصریح نقش فلسفه ی ریاضی در آموزش ریاضی ایران

۴- بررسی نقش / تأثیر دیدگاههای فلسفی در تحقیقات آموزش ریاضی و برنامه ی درسی ریاضی

جامعه شناسی

۵- بررسی نقش/ تأثیر دیدگاههای جامعه شناسی و مردم شناسی در تحقیقات آموزش ریاضی و برنامه ی درسی ریاضی

سیر تاریخی

۶-بررسی نقش و جایگاه سواد ریاضی در آموزش عمومی

۷- بررسی چگونگی ایجاد تعادل بین " آموزش ریاضی برای همه" و " آموزش ریاضی برای فعالیت های ریاضی سطح بالا" در برنامه ی درسی ریاضی مدرسه ای

۸- مطالعه سیر تحول برنامه ها و کتابهای درسی ریاضی مدرسه ای ایران در یک قرن گذشته

۹- نقش تحولات اجتماعی در اصلاح و تغییر خط مشی برنامه ی درسی ریاضی در یک قرن گذشته

۱۰- مطالعه پیشینه ی تدریس ریاضی در مدارس ایران

۱۱- شناسایی مسایل جاری و چالشهای پیش رو در آموزش ریاضی ایران در سطوح مختلف ابتدایی، راهنمایی و متوسطه

۱۲- بررسی تأثیر پیشرفتهای جدید در حوزه ی تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات بر آموزش ریاضی و برنامه ی درسی ریاضی

۱۳- مطالعه ریاضیات قومی و نقش آن در برنامه ی درسی ریاضی و کتابهای درسی ریاضی در ایران

۱۴- بررسی نقش فرهنگ در آموزش ریاضی

۱۵- بررسی نقش زبان و ارتباطات در آموزش ریاضی

۱۶- نقش مسابقات و المپیادهای ریاضی در ایجاد انگیزه و جهت گیری آموزش ریاضی مدرسه ای

۱۷- ضرورت و ویژگی های برنامه ی درسی ریاضی برای دانش آموزان با نیازهای خاص: نخبگان و دیر یادگیرندگان

۱۸- بررسی نقش تکنولوژی در تدریس و یادگیری ریاضی از راه دور

۱۹- بررسی نقش تجسم و تخیل در درک مفاهیم مجرد

ارزش ها

۲۰-بررسی و شناسایی ارزش هایی که از طریق آموزش ریاضی قابل ایجاد و توسعه هستند.

برنامه درسی

۲۱- بررسی رابطه ی بین ریاضی و سایر موضوعات مدرسه ای مانند هنر وعلوم

۲۲- بررسی و نقش و کاربرد ماشین حساب و کامپیوتر در تدریس و یادگیری ریاضی مدرسه ای در دوره های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه

مطالعات بین المللی

۲۳-شناسایی بستر مناسب برای همکاری ایران با مجامع بین المللی آموزش ریاضی

۲۴-مطالعه ی تطبیقی برنامه ی درسی ریاضی ایران با کشورهای توسعه یافته دارای نظام متمرکز و دارای برنامه ی درسی ملی

۲۵- مطالعه ی تطبیقی برنامه ی درسی ریاضی ایران با کشورهای منطقه که دارای بافت فرهنگی، اجتماعی، مذهبی مشابه ایران هستند.

۲۶-مطالعه تطبیقی برنامه ی درسی ریاضی ایران با کشورهای موفق  در سومین مطالعه ی بین المللی ریاضی و علوم.(تیمز)
۲۷-بررسی نقش تاریخ ریاضی در تدریس و یادگیری ریاضی

۲۸- امکان سنجی آموزش ریاضی از طریق حل مسأله در آموزش ریاضی مدرسه ای

۲۹- نقش مدلسازی و کاربردهای ریاضی در تدریس و یادگیری ریاضی

۳۰-نقش استدلال و اثبات در فرآیند تدریس و یادگیری ریاضی

۳۱- تحقیق در مورد چگونگی توسعه ی روشهای تدریس و یادگیری حساب، جبر، هندسه، حسابان، آمار و احتمال، ریاضی گسسته و موضوعات پیشرفته ی ریاضی

آموزش معلمان

۳۲- بررسی دانش موضوعی معلمان ریاضی ایران در سطوح ابتدایی، راهنمایی و متوسطه

۳۳-تبیین صلاحیت های حرفه ای مورد نیاز معلمان

۳۴-بررسی برنامه ی درسی ریاضی مراکز تربیت معلم

۳۵- بررسی کیفی آموزش های ضمن خدمت معلمان ریاضی در ایران و ارائه راهکارهایی جهت رفع نقایص موجود.

+ نوشته شده در  پنجشنبه 12 خرداد1390ساعت 17  توسط فاطمه حسنلو  | 

آشنایی با رشته آموزش ریاضی

ضرورت و توانایی

در مورد نقش و جایگاه ریاضی در آموزش سخن بسیار است . امروز دیگر ریاضیات تنها به عنوان یک موضوع درسی با اهداف محدود مطرح نیست، بلکه بسیاری از محققان بر این باورند که ریاضیات جریان طبیعی تفکر بشری است متخصصان به این نتیجه رسیده اند که از همان زمان که کودک با شعف الگوهای ساده ریاضی را در حین بازی تشخیص می دهد، در مورد چگونگی عملکرد آنها نیز حدسهایی می زند. در واقع از همان ابتدا به شیوه طبیعی به نخستین تجربیات خود از درک ریاضی دست می یابد.
مردم عادی به طور روزمره ریاضیات را به کار می برند و برای انجام کارهای خود به آن نیاز دارند. بسیاری از رشته های درسی از علوم انسانی، فنی و مهندسی وعلوم پایه همه به ریاضیات به عنوان قالب تفکر و تعامل وابسته اند بسیاری متخصصان بر این باورند که دیر یا زود همه مشاغل در دنیای امروز به آموزش ریاضی بعد از دبیرستان نیازمند خواهند بود به عبارت دیگر می توان گفت که تقریباً همه افراد با توجیهات مختلف نیاز روز افزونی به یادگیری ریاضیات دارند. ریاضیات ماهیتاً قدرت خلاقیت و توان استدلال را در انسان تقویت می کند، نظم فکری به وجود می آورد و حس زیبا شناسی را در بشر فعال می کند هر انسان دارای هوش متعارف توان فهمیدن، یادگیری و لذت بردن از ریاضی را در هر سطحی داراست. بنابراین وظیفه هر نظام آموزشی فراهم نمودن شرایط مناسب تدریس و یادگیری ریاضیات و ایجاد انگیزه در مردم برای فراگیری آن است. ریاضیات شعور فرهنگی جامعه را افزایش می دهد و برای ارتقاء فرهنگ جامعه باید آن را در سطح جامعه عمومی کرد و در پی شناخت اهمیت و درمان اختلالات یادگیری آن برآمد.
امروز ریاضیدانهای برجسته دنیا و علمای تعلیم و تربیت که دست اندرکا آموزش و پرورش جوانان اند نیاز جامعه را به یک نظام مشخص در آموزش ریاضی احساس کرده اند و درصد ایجاد تشکیلاتی منسجم و پویا در این زمینه می باشند به طوری که امکان آموزش ریاضی را در تمام مراحل زندگی و مقاطع آموزشی از ابتدائی گرفته تا بالاترین سطح آموزش عالی فراهم سازند.
طرح دوره کارشناسی ارشد اموزش ریاضی در ایران گامی در این جهت وبه اساس این ضرورت اجتماعی است.

طول دوره تحصیل

طول دوره کارشناسی ارشد آموزش ریاضی 2 سال است و نظام آموزشی آن واحدی و تابع نظام آموزش عالی است. منظور از واحد، میزان درسی است که می توان آن را به طور کامل، به صورت نظری در یک ساعت در طول هفته، جمعاً (هفده) در یک نیمسال تحصیلی تدریس کرد. مدت تدریس هر واحدنظریک ساعت، عملی 2 ساعت، کارگاهی 3 ساعت، کارورزی و کارآموزی 4 ساعت در هفته است و طول هر نیمسال تحصیلی 17 هفته است.

تعداد واحدها

تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی ارشد آموزش ریاضی 32 واحد به شر زیر است:
1- دروس اصلی وتخصصی 18 واحد
2- دروس انتخابی 6 واحد
3- سمینار 2 واحد
4- پایان نامه 6 واحد
جمع 32 واحد


تبصره 1 : دانشجویانی که بعضی از دروس مورد نیاز رشته را در دوره کارشناسی نگذرانده باشند به تشخیص گروه آموزشی موسسه موظف اند این دروس را قبل از گذراندن دروس اصلی و تخصصی به صورت جبرانی بگذرانند . به ازای هر 12 واحد از دروس جبرانی یک نیمسال تحصیلی به طول دوره دانشجو افزوده می شود


تبصره 2: جدول دروس انتخابی بسته نیست دانشگاهها می توانند به تشخیص کمیته تحصیلات تکمیلی گروه یا دانشکده، یک یا چند درس را که مفید می دانند در ارتباط با رشته، به مجموعه دروس بیافزاید اما حداکثر انتخاب برای دانشجو، 2 درس به ارزش 5 واحد است.

نقش و توانایی یا کارایی

فارغ التحصیلانی دوره کارشناسی ارشد آموزش ریاضی می توانند:
1- به انجام پژوهشهای بنیادی و کاربردی در زمینه های مختلف آموزش ریاضی بپردازند.
2- درمراکز تربیت معلم به عنوان مدرس ریاضی ومتخصص آموزش ریاضی به کار اشتغال ورزند.
3- در دوره های تخصصی و دکتری آموزش ریاضی ادامه تحصیل دهند.
4- دربرنامه ریزی آموزشی و درسی ریاضی تهیه و تالیف کتابهای درسی مشارکت نمایند.

 
تبصره : انتظارمی رود این فارغ التحصیلان توانائی طرح، اجرا و ارزیابی کمی و کیفی برنامه های ریاضی را نیز داشته باشند، مفاهیم روانشناسی آموزش ریاضی را به قدر کافی بشناسند و بتوانند به انجام تحقیق و یا نقد و بررسی تحقیقات انجام شده در زمینه آموزش ریاضی بپردازند.
این توانایی امکان به روز کردن اطلاعات و قرار گرفتن درجریان تازه تحقیقاتی این رشته درسی در زمینه های مختلف فراهم می سازد.

منبع :سایت دانشگاه فردوسی مشهد

 

دروسی که در این دو سال گذراندیم به قرار زیر است:

ترم اول:

ریاضی عمومی (پیش نیاز) - ۴ واحد - استاد صفری

مبانی ریاضیات ( پیش نیاز) - ۴ واحد - استاد صانعی

زبان تخصصی (پیش نیاز) - ۲ واحد - استاد شاهورانی

برنامه ریزی درسی با تاکید بر ریاضیات - ۲ واحد - استاد شاهورانی

 .................................

ترم دوم:

آنالیز ریاضی پیشرفته - ۴ واحد - استاد آژینی

نظریه گراف -( اختیاری ! ) - ۴ واحد -  استاد معصومی

اصول و اهداف آموزش ریاضی - ۲ واحد- استاد شاهورانی

بنیادهای نظری حل مساله - ۳ و احد - استاد شاهورانی

.................................

 ترم سوم:

کاربرد رایانه در ریاضی (اختیاری)- ۴ واحد -استاد حسین زاده لطفی

نظریه های آموزش ریاضی -  ۳ واحد - استاد شاهورانی

روانشناسی یادگیری- ۲ واحد- استاد پویا منش

روانشناسی آموزش ریاضی - ۲ واحد - استاد پویا منش

سمینار - ۲ واحد

.................................

ترم چهارم:

پایان نامه - ۶  واحد 

...........................................................................................................................................

پی نوشت: لازم به توضیح است که در ترم دوم به جای درس نظریه گراف (اجباری )،گروهی از همکلاسی هایمان موفق به گذراندن درس آنالیز عددی پیشرفته با استاد وحیدی شدند.

بعد نوشت: از تذکر دوست خوبمان جناب آقای محمدی سپاسگزارم.

+ نوشته شده در  یکشنبه 8 خرداد1390ساعت 14  توسط فاطمه حسنلو  |